فریزبی چیست؟

Gendermah 2014 Frisbee 2014 04 19 Boon Ping Chua AH3U3404 1600x900 1 -
فریزبی یک رشته جذاب و مفرح است که از پنج سبک مختلف تشکیل شده است. انجام این رشته ورزشی باعث تقویت هردو سیستم غیر هوازی و هوازی ورزشکاران ‌شده و علاوه بر تقویت دستگاه قلبی و عروقی باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی می‌شود. ضمن اینکه در بعد روانی هم تاثیرات شگرفی رو روی افراد میگذارد.

فریزبی یک صفحه مدور لبه‌دار به قطر ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر و جرم 170 گرم است. جنس این صفحه معمولا از پلاستیک و با وزن بين ۱۱۰ تا ۲۰۰ گرم است. فريزبی به واسطه شكل آيروديناميك خاص خود قابليت پروازی زيبا با پرتاب فردی متبحر را داراست. از این وسیله برای تفریح و ورزش رقابتی استفاده می‌شود.

بازی فریزبی را در هر محيط باز و وسیعی مثل پارك، پاركينگ، صحرا و … با حضورحداقل دو نفر می‌توان انجام داد. نحوه بازی به صورت پرتاپ و دریافت صفحه طبق یک سری قوانین است که این ارسال و دریافت فریزبی باعث تحرك فرد و انجام حركات ورزشی مناسب می‌گردد. برای بهتر بازی کردن فریزبی باید پرتاب و گرفتنتان قوی باشد.

تاریخچه ورزش فریزبی

فکر طراحی این صفحه مدور پلاستیکی در سال‌های دهه ۵۰ به فکر والتر فردریک موریسن رسید- سال‌هایی که با لو، دختری که بعدها به همسری او در آمد، در ساحل کالیفرنیا با یک تابه کوچک کیک‌پزی بازی می‌کردند. او اسم وسیله‌ای را که ساخته بود صفحه پلوتو گذاشت و آن را در بازارهای محلی می‌فروخت.

این وسیله به سرعت، محبوب بچه‌ها و بزرگ‌ترها شد تا سرانجام در سال ۱۹۵۷ آقای موریسن حقوق این اسباب بازی را به شرکت کالیفرنیایی «وام- او» فروخت. این شرکت متوجه شد که بیشتر نوجوان‌ها به این وسیله فریزبی Frisbie می‌گویند که در آن زمان نام یک شیرینی پای معروف بود. شرکت «وام-او» هم این وسیله را با اندکی تغییر، فریزبی Frisbee نام گذاشت تا با اسم آن نوع شیرینی کمی متفاوت باشد.

فریزبی

آموزش اصولی پرتاپ فریزبی

– انگشت اشاره را روی لبه فریزبی، و سه انگشت دیگر را زیر قرار دهید.

– هر جا که هدفتان قرار دارد، باید به پهلو نسبت به آن بایستید. اگر راست دست هستید، پهلوی راستتان.

– دستتان را به سمت داخل بدن در ناحیه شکم نگه دارید.

– آرنج را به طور کامل باز کنید، و با رها کردن فریزبی انگشت ها را به سمت هدف نشانه بگیرید. یادتان باشد سطح فریزبی باید تمام مدت با سطح زمین موازی باشد.

فریزبی

سبک های مختلف فریزبی

سبک های مختلف فریزبی دارای دیسک هایی با ابعاد و وزن های مختلف است. این ورزش در حدود ۴۰ نوع سبک بازی دارد و از این تعداد ۷ سبک آن بطور رسمی توسط فدراسیون جهانی فریزبی حمایت می شود. بازی‌های رسمی که در فدراسیون جهانی از اهمیت بیشتری برخوردار است به ترتیب: فریزبی آلتیمیت، فریزبی گلف، حرکات نمایشی انفرادی با فریزبی است.

فریزبی آلتیمیت

.

سبک التیمیت فریزبی که معروفترین سبک این ورزش است به صورت گروهی انجام می شود. این سبک همراه با پاس کاری، محوطه گل و امتیازبندی است. در سبک دبل دیسک دو نفر مقابل دو نفر دیگر و همزمان با دو دیسک بازی می کنند. در سبک فری استایل هم حرکات نمایشی بسیار جالبی با قوانین خاص خود انجام می شود.

فریزبی

زمین بازی آلتیمیت

ابعاد زمین بازی به این ترتیب خواهد بود: طول کلی زمین بازی ۱۰۰ متر و عرض کلی ۳۶ متر است، از انتهای هر دو طرف زمین ۱۸متر جدا کرده و به این ۱۸متر ناحیه گل می‌گویند. پس طول زمین اصلی بازی ۶۴ متر، جمع طول دو ناحیه گل ۳۶ متر، عرض کلی زمین بازی کلی و ناحیه گل ۳۶ متر است.

modir_frisbee
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *